Sök:

Sökresultat:

90 Uppsatser om Ansvarsfullt Företagande - Sida 1 av 6

Corporate Social Responsibility ? Ett paradigmskifte i den nya tidens fo?retagande

Syftet med denna studie a?r att underso?ka och analysera det arbete som Sveriges tre sto?rsta mobiloperato?rer, Telenor, TeliaSonera och Tele2 bedriver kring Corporate Social Responsibility. Studien a?mnar ocksa? underso?ka hur arbetet utvecklats under de tre senaste a?ren, samt hur detta fenomen kommuniceras. Genom detta o?nskar vi uppna? en ba?ttre helhetsbild och en djupare fo?rsta?else fo?r CSR, samt bidra med insikter, uppta?ckter och egna tolkningar kring a?mnet.Metod: Kvantitativ inneha?llsanalys av CSR-redovisningar. Av dessa tre studerade fo?retag kan vi urskilja vissa gemensamma trender bolagen emellan.

"Does size matter?" - En kvalitativ undersökning om pÄverkande faktorer gÀllande styrmedel i smÄföretag

Fo?r att uppra?ttha?lla en ekonomisk ha?llbarhet inom ett fo?retag kra?vs ett ansvarsfullt fo?retagande inom organisationer, vilket skapar behov av ett systematiskt arbetssa?tt med ekonomiska styrmedel. Olika styrmedel kan vara relevanta fo?r olika syften, varfo?r valet och anva?ndandet av dem a?r kritiskt att studera. Studien underso?ker da?rfo?r genom en komparativ fallstudie vilka faktorer som pa?verkar valet och anva?ndandet av styrmedel i sma?fo?retag i Sverige.

NÀr vÀgen mot mÄlet Àr mÄlet : En kvalitativ studie om floristens ansvarsfulla upptrÀdande i yrkesutövandet

SyfteSyftet Àr att undersöka hur begreppet Ansvarsfullt upptrÀdande i yrkesutövandet tolkas av lÀrare, handledare och elever och jÀmföra svaren mellan grupperna. Vad har skolverket egentligen för tankar med meningen ?Ansvarsfullt upptrÀdande i yrkesutövandet??FrÄgan Àr om begreppet tolkas pÄ samma sÀtt av lÀrare, handledare och elever?  Metod och resultat Kvalitativ metod med djupintervjuer har gjorts med sex elever, fyra handledare och fyra floristlÀrare och resultatet kom att handla mycket om olika kompetenser.Kompetenser Àr nÄgonting som vÀgs in i begreppet ?Ansvarsfullt upptrÀdande i yrkesutövande?(Skolverket, 2011) genom att de intervjuade eleverna, handledarna och lÀrarna relaterar till begreppet ?kompetens? ? att vara kunnig i sitt yrke bÄde praktiskt, teoretiskt och socialt och ta det ansvar som det innebÀr. Eftersom floristyrket Àr ett hantverksyrke och ett sÀljaryrke dÀr det krÀvs stor kunnighet i bÄde sitt hantverk och försÀljning, krÀvs kompetens. Inte bara att kunna sitt hantverk utan den sociala förmÄgan/kompetensen vÀger tungt.Att social kompetens Àr lika viktigt som yrkeskunnande mÄste förmedlas till eleverna sÄ att de förstÄr vad som förvÀntas av dem.

Ansvarsfullt företagande bortom landets grÀnser : En studie om svenska företags internationella CSR-arbete

The purpose of this study was to investigate how Swedish retail companies work with CSR internationally.The study also sought to explore the opportunities and challenges that exist, and the stakeholders that motivate companies CSR commitment.The theoretical framework is composed of international CSR guidelines of the OECD and the UN, Carroll's CSR pyramid and three-stage model and Freeman's stakeholder theory. Furthermore a qualitative research approach was applied where four in-depth interviews were conducted with representatives from Axfood, Löfbergs Lila, Oriflame and CSR Sweden.Finally, the study demonstrated the conclusion that the companies CSR strategies are structured in a similar way regardless of the market. CSR attract and retain workers, create a good reputation for brands and results in working conditions, living standards and environmental improvements. Difficulties, however, are the complexity of being able to control each partner and manage differences in language, laws and culture between countries. Finally there are a number of stakeholders that motivate companies to work with CSR, of which shareholders are considered the most important..

FrÄn Bomull till Byxor Livscykel Inventering och Ansvarsfullt Företagande En MFS i Södra Indien

A growing number of companies realise that to achieve their environmental goals and satisfy stakeholder expectations, they need to look beyond their own facilities and to involve their suppliers in environmental initiatives. A life cycle approach means that the production system should be optimised as whole, across national boarders and individual organisations taking part all the way from extraction to disposal. This study is a Life Cycle Inventory of resources used when producing a piece of cotton garment and the method is based on the standardisation series of ISO 14040-43. The area of study, Tamil Nadu the most southern state of India, accounts for more than 90% of India?s knitwear exports to Western Europe.

Kan man sÀlja ansvarsfullt företagande?

ProblemstÀllning: Ett ansvarsfullt företagande Àr idag en viktig konkurrensfördel. Företagen mÄste kunna balansera ekonomiska intressen med miljöfrÀmjande ÄtgÀrder och pÄ ett trovÀrdigt sÀtt kunna visa att de arbetar för en hÄllbar utveckling. Det finns mÄnga alternativ gÀllande en investering i sociala och miljöfrÀmjande ÄtgÀrder men det saknas ofta riktlinjer för hur arbetet bör genomföras. Genom Kyotoprotokollets olika projekt har en marknad uppstÄtt dÀr organisationer erbjuder företag en möjlighet att investera i projekt för att reducera koldioxidutslÀpp. Vad en investering i denna marknad innebÀr Àr det fÄ undersökningar som visar.

CSR i praktiken : en studie om hur smÄföretag i UppsalaomrÄdet arbetar med CSR

PĂ„ senare Ă„r har ansvarsfullt företagande blivit en allt viktigare del av företagande, dĂ€r företag mĂ„ste ta hĂ€nsyn till arbetsvillkor och miljöpĂ„verkan i sin verksamhet. Ett begrepp som Ă€r starkt kopplat till ansvarsfullt företagande Ă€r Corporate Social Responsibilities (CSR). CSR har en lĂ„ng och varierad historia i litteraturen. Även om CSR nĂ€mns nĂ„gra gĂ„nger innan 1950-talet, ses tiden efter som den moderna eran för CSR nĂ€r det gĂ€ller definitioner av begreppet. Problemet med CSR Ă€r att det Ă€r resurskrĂ€vande för företag och att begreppet inte Ă€r klart definierat. Utöver det kan CSR bli en pappersprodukt dĂ€r företag anvĂ€nder CSR som ett PR-verktyg.

Effektivitet i den svenska skolan : En jÀmförande studie mellan kommunala skolor och fristÄende skolor

I och med en o?kad konkurrens pa? den globala marknaden blir fo?retagande allt viktigare fo?r la?nders ekonomiska situation. Sa? a?r fallet a?ven i Sverige da?r entrepreno?rskapet a?r bekymrande la?gt trots goda fo?rutsa?ttningar. Fo?ljaktligen har entrepreno?rskapet blivit ett omdiskuterat a?mne bland forskare sa?va?l som politiker vilka nu stra?var efter att stimulera nyfo?retagande och sto?djer hja?lpande entrepreno?rsorganisationer samt andra insatser.

Studenters perspektiv pa? entrepreno?rskap : En studie om drivkrafter och hinder som pa?verkar entrepreno?rskap

I och med en o?kad konkurrens pa? den globala marknaden blir fo?retagande allt viktigare fo?r la?nders ekonomiska situation. Sa? a?r fallet a?ven i Sverige da?r entrepreno?rskapet a?r bekymrande la?gt trots goda fo?rutsa?ttningar. Fo?ljaktligen har entrepreno?rskapet blivit ett omdiskuterat a?mne bland forskare sa?va?l som politiker vilka nu stra?var efter att stimulera nyfo?retagande och sto?djer hja?lpande entrepreno?rsorganisationer samt andra insatser.

Born Global-företags internationaliseringsproces : En fallstudie av det svenska företaget Wrapp

Traditionella internationaliseringsmodeller, sÄsom Uppsalamodellen, har under de senaste decennierna utmanats av internationaliseringsprocesser utförda av företag beskrivna som Born Globals. De internationaliseras tidigt och uppnÄr en utlÀndsk försÀljningsvolym pÄ minst 25% inom företagets första tre Är. Dock beskrivs tillvÀgagÄngssÀttet som mer individuellt Àn i de traditionella modellerna. Uppsatsens syfte Àr att studera Born Global-fenomenet baserat pÄ en fallstudie av Wrapp, dÀr det tillvÀgagÄngssÀtt och de interna faktorer som möjliggjort internationaliseringsprocessen kartlÀggs samt utreds för graden av överensstÀmmelse med det befintliga teoretiska ramverket. Slutsatserna inkluderar att de möjliggörande faktorerna överensstÀmmer i hög utstrÀckning med de teoretiska förutsÀgelserna, med undantag för nÄgra avvikelser sÄsom synen pÄ "first-mover advantages" samt tillvÀgagÄngssÀttets tÀmligen opportunistiska karaktÀr.

Arvet av den svenska skogen : Vad förklarar graden av generationsskiftesplanering?

Bakgrund och problem: Av de svenska privata skogsÀgarna Àr mer Àn en tredjedel Àldre Àn 65 Är, dÀrmed stÄr den svenska skogen inför ett generationsskifte. Undersökningar indikerar pÄ att endast en lÄg andel av skogsÀgare planerar inför det. Med hÀnsyn till skogens betydelse för svensk ekonomi Àr det viktigt att framtida generationsskiften sker pÄ ett ansvarsfullt sÀtt. Om ingen planering sker riskerar mÄnga skogsfastigheter att resultera i samÀgande via den legala arvsordningen, vilket kan missgynna den svenska skogen i ett nationellt perspektiv. DÀrför Àr planerade generationsskiften och ett ansvarsfullt Àgande av den svenska skogen viktigt för att sÀkerstÀlla arbetstillfÀllen och industrins behov av kvalitativ rÄvara.Syfte: Syftet med studien Àr att förklara graden av generationsskiftesplanering inom svenska skogsfastigheter.Metod: Studien baseras pÄ en kvantitativ undersökningsmetod för att finna en förklararing till graden av generationsskiftesplanering inom svenska skogsfastigheter.

Arbetet som psykoterapeut

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka hur en psykoterapeuts vardag ser ut och vilka pÄfrestningar arbetet innebÀr. FrÄgestÀllningarna var: Hur upplever psykoterapeuter sitt arbete? Vilka svÄrigheter, pÄfrestningar och farhÄgor upplever de och hur hanteras dessa? För att undersöka detta genomfördes halvstrukturerade intervjuer med sex psykoterapeuter. Resultaten visade att arbetet kunde upplevas som tungt och ansvarsfullt, men Àven som fritt och givande. Trots nackdelarna var informanterna, generellt sett, mycket positiva till sitt arbete..

Företagens kommunikation av ansvarsfullt företagande : och dess utveckling i de tio största börsbolagen 1999-2008

 Företagsetik Àr ett ÀmnesomrÄde som fÄtt allt större uppmÀrksamhet under senare Är. Med företagsetik menas studier av företags aktiviteter, beslut och situationer dÀr frÄgor om rÀtt och fel behandlas. SÄdana frÄgor brukar ofta indelas i miljöfrÄgor, sociala frÄgor och ekonomiska frÄgor.Detta Àr en studie med bÄde en kvalitativ och en kvantitativ ansats som tar sikte pÄ hur kommunikationen av företagsetiska frÄgor utvecklats under Ären 1999-2008. För att ta reda pÄ detta gör vi innehÄllsanalyser av Ärsredovisningar och separata etiska rapporter för de tio största börsbolagen i Sverige. Vi lÄter dessa publikationer representera företagens totala etiska kommunikation.

Ungdomars erfarenhet av att anvÀnda insulinpump

Syftet med denna studie var att beskriva ungdomar med diabetes och deras erfarenhet av att anvÀnda insulinpump. Uppsatsen baseras pÄ narrativa intervjuer med sex ungdomar tre flickor och tre pojkar i Äldrarna 12-18 Är (md=14,5). Kriterier för deltagande i studien var att ungdomarna skulle ha haft insulinbehandlad diabetes i minst ett Är (md=8) och anvÀnt insulinpump i minst tre mÄnader (md=16). Kvalitativ innehÄllsanalys, resulterade i tvÄ huvudkategorier: Att vardagen underlÀttas och Att anvÀnda insulinpumpen pÄ ett ansvarsfullt sÀtt och sex subkategorier. De fyra subkategorierna inom huvudkategorin Att vardagen underlÀttas var: ? Kan Àta lÀnge och vad som helst ? Ger ökad frihet med sovtider ? Kan anvÀndas vid idrott och bad ? Att leva med diabetes blir enklare.

Utveckling av hÄllbarhetsarbetet pÄ Villeroy & Boch Gustavsberg AB i VÄrgÄrda samt en lönsamhetsanalys

MÄlet med examensarbetet var att utvÀrdera hur Gustavsberg AB i VÄrgÄrda arbetar för en hÄllbar utveckling och identifiera utvecklingsmöjligheter. Lönsamhetsanalysen som Àven gjordes hade som syfte att utröna om företagets miljöinsatser inneburit kostnadsbesparingar. MÄlet var ocksÄ att genom intervjuer med personer pÄ företaget och genom rapporten tydliggöra begreppet hÄllbar utveckling. Rapporten innehÄller Àven en diskussion kring hÄllbara utvecklingsstrategier och metoder för att utarbeta dessa.UtvÀrderingen hur företaget arbetar för en hÄllbar utveckling ur ett socialt och ekologiskt perspektiv var övergripande och utgick frÄn de kriterier Folksam anvÀnder i sin Ärligt Äterkommande studie, Folksams Index för ansvarsfullt företagande. Kriterierna baseras pÄ Global Compacts tio principer och OECD:s riktlinjer för företag samt Global Reporting InitiativeŽs (GRI) direktiv.

1 NĂ€sta sida ->